Overslaan en naar de inhoud gaan
Ingediend door Moongro on 26 oktober 2016

Hoe kan jij geselecteerd worden voor een business course met KPN aan het woord

In het verleden werd er alleen op IQ, CV en cijferlijsten geworven en minder op persoonlijkheid. Nu kom je er niet als je geen duidelijke persoonlijkheid kan overbrengen. Bedrijven zoeken nu dan ook naar een ‘kritische’ starter.

Zo ook door KPN. KPN heeft een business course ingezet die er op gericht was om kandidaten met ‘Why Potential’ aan te trekken, met als titel ‘That’s the Question’. Met een anonieme ‘mysterieuze’  mailing is een grote groep studenten gestimuleerd om te surfen naar een speciale site met praktijkgerichte dilemma’s. Dit allemaal als onderdeel van het selectieproces. Ben jij door de mailing nieuwsgierig geworden om naar de site te surfen dan ben je al door de eerste ronde heen. Surf je niet naar de site, dan maak je niet deel uit van het selectieproces. Op de site wordt er van de studenten gevraagd om de vraagstukken op te lossen, wie alle vraagstukken succesvol afrondde, ontving een sollicitatieformulier. Van alle studenten die het sollicitatieformulier invulden werden uiteindelijk vierentwintig gelukkigen gekozen die aan het programma mochten mee doen. De selectie vond plaats op vier locaties doormiddel van interview rondes, competities en assessments. De vierentwintig gelukkigen namen deel aan het vierdaagse programma van de business course. Tijdens de business course werden actuele zaken van KPN behandeld, voorbeelden hiervan zijn het maken van een commercial voor digitale tv, praktijk cases en productpresentaties. ’s Avonds konden de studenten bijkomen in het Carlton Beach Hotel, waar ieder een eigen kamer had.

KPN heeft veel moeite en tijd gestoken in het werven van de juiste mensen. Het lijkt veel wat  KPN aanbied en uitvoert voor de werving van het personeel, maar het levert ook resultaat op en daar is het KPN om te doen. De events geven heel veel publiciteit, niet alleen aan de studenten die aanwezig zijn, maar ook bij vrienden en familie van de studenten.
Na een business course wordt er vaak nog lang na gepraat. De studenten vertellen over hun ervaringen met de mensen in hun omgeving, waar potentiele kandidaten zitten. Veel kandidaten onderhouden ook onderling contact na de business course en houden elkaar op de hoogte van andere interessante business courses. Zo merk je dat ook andere bedrijven aan de studenten ‘trekken’. Als bedrijf doen we daarom ons best om bij de interesses van de kandidaten aan te sluiten, een open cultuur te laten zien en hen te verrassen.