Overslaan en naar de inhoud gaan
Ingediend door Moongro on 01 mei 2015

PostNL Business Course

Veel bedrijven bieden Business Courses aan. Zo ook PostNL. Als er aan het bedrijf PostNL wordt gedacht, komen er meestal duffe en kantoorachtige banen aan te pas. Echter, PostNL biedt meer. In dit artikel lees je hoe de business course van PostNL is en wat ervan kan worden verwacht.

De business course
Een business course houdt in principe in om een (afgestudeerde) hoogopgeleide student kennis te laten maken met het bedrijf. In korte tijd zal de student zichzelf moeten positioneren en het bedrijf moeten overtuigen dat hij dé geschikte kandidaat is om een functie te betreden.

Tijdens de business course 24 Hours of PostNL maak je kennis met de organisatie en haar medewerkers. Dit vindt plaats op één dag, 24 uur waar dag en nacht wordt gewerkt met 24 kandidaten. Deze dag wordt als intensief ervaren, omdat men geen slaap krijgt en steeds door moet gaan. Gedurende het programma wordt dus veel gevraagd van het uithoudingsvermogen van een kandidaat!

De start van het programma begint om 12:00. Het programma begint om rustig met een kennismaking van alle kandidaten. Vanaf 15:00 begint het echte werk. Daar leren de kandidaten de ins en outs van het bedrijf. Gedurende de dag moeten kandidaten ook uitvoerend werk doen en alles wat het bedrijf in het dagelijks leven doet. Daarnaast moet een kandidaat samen met de medekandidaten een business case maken. Een business case is een zaak dat in de realiteit kan voorkomen. In de business case staan de voorzieningen van de achtergrond van een project, de gap en de mogelijke voordelen. Deze case zal de volgende dag om 11:00 worden gepresenteerd voor de recruiters en topmannen van PostNL. Op de dag zelf krijgen kandidaten te maken met een nachtspel en de systeemgerichte contractbeheersing (SCB).

Het belangrijkste voor PostNL is natuurlijk om te bekijken of er potentiele topkandidaten tussen zitten, die ze in de toekomst kunnen laten inwerken tot belangrijke werknemers. Het is bedoeld voor studenten in de laatste fase van hun studie die zich willen oriënteren op een carrière of afstudeerstage binnen PostNL. De loopbaanontwikkelingen worden dus enorm op een kandidaat afgestemd.

De selectieprocedure
Om in aanmerking te komen met de business course kunnen slechts 24 kandidaten worden geselecteerd. De selectieprocedure is serieuzer dan voorheen en de lat ligt hoger voor deelname. Om mee te doen met de business course moet iemand ergens in uitblinken. Bedrijven gaan steeds meer de focus leggen op hun employer brand en willen alleen talentvolle kandidaten selecteren. De kans is vrij groot dat een kandidaat een baan krijgt binnen het bedrijf na de business course. Naast een talentvolle kwaliteit als kandidaat, moet je ook de kandidaat zijn die bij het bedrijf past. Een goede motivatiebrief zal daarom enorm in acht worden genomen door de recruiters.

PostNL selecteert het meest op basis van brief en cv. Vijftig kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een andere selectie-evenement, dat vergelijkbaar is met de business course. Het selectie-evenement bestaat uit twee delen: een capaciteitentest en een gesprek met een recruiter. Deze recruiters letten in het gesprek op de motivatie, de capaciteiten van de kandidaat en of degene binnen het profiel past. PostNL zoekt kandidaten die uit hun comfortzone stappen en zelfstandige beslissingen hebben genomen tijdens hun studie.

Tijdens de business course zal er verslag worden gemaakt. Dit verslag zal online worden gezet. Het bedrijf wil hun employer brand meer naar voren brengen, zodat studenten zien dat het een veelzijdig bedrijf is. Zowel studenten als recruiters zien namelijk dat employer brand een grote prioriteit is om bij een bedrijf te werken.

Wil jij een carriere te starten bij PostNL? En denk je dat een business course de dag is om jezelf te bewijzen voor dit bedrijf? Houd dan de site in de gaten voor meer informatie!