Overslaan en naar de inhoud gaan

ANWB

Tourism
Locatie: Den Haag
3.500 medewerkers
Naar de website

Wie zijn wij

Een baan bij de ANWB is een baan bij een unieke organisatie. Een organisatie met ruim 3.9 miljoen leden, de grootste vereniging van Nederland, die talloze producten en diensten levert voor onze mobiliteit en vrijetijdsbesteding. Met onderdelen als een multimediale uitgeverij, een verzekeringsmaatschappij, 76 winkels, een druk bezochte website, een reisorganisatie, de Alarmcentrale en de Wegenwacht®. Werken bij de ANWB is werken bij een A-merk organisatie, in een professionele, snel ontwikkelende en marktgerichte omgeving.

De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB bestaat al sinds 1883 en is een vereniging die met een unieke mix van beïnvloedende en dienstverlenende activiteiten de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie & vrije tijd. Bij dat werk wil de ANWB een bijdrage leveren aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving.

Kernactiviteiten
• Wegenwacht
• Alarmcentrale
• Belangenbehartiging
• Informatie & verkoop (76 winkels, website en webshop, contact center)
• Reizen
• Verzekeren
• Rechtshulp
• Rijopleidingen en trainingen
• Verkeersinformatie
• Traumahelikopters
• ANWB voor de zaak

De ANWB heeft samen met haar dochters ruim 4900 medewerkers in dienst en kan rekenen op de inzet van ruim 10.000 vrijwilligers. Al deze mensen zijn in touw voor onze 4 miljoen leden. Meer weten over de ANWB in feiten en cijfers? Bekijk http://www.anwb.nl/over-anwb/anwb-actueel/feiten-en-cijfers.

ANWB en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Door de omvang van onze vereniging en de breedte van de werkvelden, mobiliteit, vakantie en vrije tijd, neemt de ANWB in de samenleving een bijzondere positie in, die ook verplichtingen met zich meebrengt op het gebied van duurzaamheid. De ANWB is sinds haar oprichting een maatschappelijke organisatie en vindt het van belang dat haar kernactiviteiten, naast dat ze maatschappelijk relevant zijn, ook maatschappelijk verantwoord zijn. We vinden het belangrijk om een plaats te verwerven in de top 50 van Nederlandse ondernemingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

In het belang van onze leden zetten wij ons in voor meer groen in de woonomgeving en behoud van landschappen en cultuurmomenten. Op het gebied van duurzame mobiliteit vervult de ANWB een voortrekkersrol: we stimuleren elektrisch rijden en het gebruik van alternatieve brandstoffen. Daarnaast vinden we het belangrijk om duurzaam in te kopen en daarom passen we milieu- en sociale criteria toe bij de inkoop van producten en diensten en stimuleren op die manier leveranciers om kritisch naar hun bedrijfsvoering te kijken. Aanvullend vraagt onze maatschappelijke positie ook om maatschappelijke activiteiten waarvan Streetwise (verkeerlessen voor de basisschool) en de Maatschappelijke Stages twee belangrijke voorbeelden zijn.

ANWB als werkgever
De ANWB wil een goede werkgever zijn voor haar ruim 4900 medewerkers. Dat vertaalt zich in een prettige werksfeer en een bedrijfscultuur met aandacht voor de mens. Competenties zoals ondernemerschap, openheid, vertrouwen en samenwerking staan bij de ANWB hoog in het vaandel.

Daarnaast vindt de ANWB het belangrijk om mee te gaan in de veranderende arbeidsmarkt waarin flexibilisering van werk (balans werk-privé, flexwerken en zelfstandig ondernemen) belangrijk is. Hier sluit de ANWB op aan door medewerkers te betrekken in de maatschappelijke doelstellingen en hen te stimuleren een bijdrage te leveren. Anderzijds biedt de ANWB een flexibele manier van werken, doorgroei- en opleidingsmogelijkheden en diversiteit. Dit laatste resulteert in een man-vrouw verdeling onder medewerkers van 57-43 en ook 42% van de managementfuncties is ingevuld door een vrouw.

ANWB en opleiding/ontwikkeling
Als werkgever biedt de ANWB haar medewerkers diverse opleidingsmogelijkheden, zowel inhoudelijk gericht op functie of afdeling als op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De ANWB biedt naast een uitgebreid pakket aan online trainingen ook uiteenlopende klassikale cursussen aan, beschikbaar voor alle medewerkers. Denk hierbij aan presenteren, feedback geven, communiceren, omgaan met veranderingen en timemanagement.

ANWB als ICT werkgever
De ANWB is een verrassend grote ICT werkgever, met ruim 200 professionals. Dat lijkt misschien vreemd, maar is eigenlijk heel logisch. Bijvoorbeeld omdat we complexe datastromen verwerken om de pechhulpverlening te optimaliseren. Maar ook omdat we vol inzetten op een toekomstbestendige Service Oriented Architecture die de business maximaal faciliteert, inclusief in-house softwareontwikkeling (van webservices tot mobile apps) en samenhangende BI oplossingen. Dus ben je een gedreven ICT’er, werk je graag met moderne tools en vind je het leuk om business requirements naar effectieve oplossingen te vertalen? Ontdek onze uitdagende projecten!

Een aantal voorbeelden van onze ICT-activiteiten:
• In-car systemen
• Dispatch- en planningssystemen
• Call center applicaties
• XML partner services
• Logistieke systemen
• Content management
• Webshop
• Siebel CRM
• Financiële systemen
• 25+ Mobile Apps
• Verkeersinformatiesysteem

 

Meer weten over de andere ANWB-gebieden? http://www.anwb.nl/over-anwb/vereniging-en-bedrijf/werken-bij-de-anwb/de-werkgebieden-van-de-anwb

 

Stage of afstudeeropdracht bij de ANWB

Afgelopen februari ben ik gestart op de afdeling HRM waar ik aan mijn afstudeeropdracht begonnen ben. Doordat ik HRM aan de Hogeschool Leiden studeer, waarbij ik een aansluitende minor arbeidsrecht heb gevolgd, ging mijn voorkeur uit naar een opdracht in dit vakgebied. Door wederzijdse wensen en verwachtingen kenbaar te maken, hebben we een mooie opdracht kunnen formuleren die aansluit bij mijn studie. Hierbij krijg ik veel ondersteuning van mijn afstudeerbegeleider en collega’s. Zij leren mij naast de inhoudelijke kennis ook veel over de organisatie en de omgeving waarin de ANWB opereert. Het is een warme organisatie waarin je de kans krijgt jezelf te ontwikkelen en om ook daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de ANWB. Een ervaring die ik iedereen zou aanraden!

Maaike Cijns – Afstudeerstagiaire HR

Aan het einde van mijn opleiding moet elke student een afstudeerstage lopen bij een bedrijf. Ik had al stage gelopen bij een vrij klein bedrijf en wist dat ik het nu wilde proberen bij een groot bedrijf. Dat is de ANWB geworden.
Ik heb veel geleerd in de periode bij de ANWB. Ik werkte namelijk samen met veel verschillende collega’s en afdelingen. Daarnaast mocht ik ook al meewerken in een project. Dit vond ik erg leuk en leerzaam. Het was erg fijn dat de collega’s mij niet alleen maar behandelden als “de stagiair”. Bij het uitvoeren van mijn opdracht kreeg ik alle vrijheid en besprak ik samen met mijn bedrijfsmentor hoeveel tijd ik kon besteden aan andere opdrachten van de ANWB.
Van mijn collega’s kreeg ik veel de ruimte en daardoor kon ik zelf zaken oplossen of achter informatie komen. Daardoor heb ik geleerd om goed zelfstandig te werken, maar ook feedback te geven naar andere collega’s van hoe ver ik was met bepaalde producten. Stage lopen bij de ANWB vind ik een grote aanrader!

Annemieke Mallee – afstudeeropdracht ANWB Online

Wie wij zoeken

Werken bij ANWB is werken voor een organisatie met een ongekende diversiteit aan producten en diensten van A-label kwaliteit. Werken bij ANWB betekent ook kunnen bijdragen aan zaken die maatschappelijk zeer relevant zijn, een duurzame leefomgeving en verantwoorde mobiliteit waarbij de organisatie uiteraard zelf het goede voorbeeld geeft met een doeltreffend MVO programma. De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uitstekend en de werksfeer is informeel en betrokken.

Profiel
Per functie gelden vanzelfsprekend verschillende eisen op het gebied van opleiding, ervaring en kennis. Over het algemeen zoeken we vaak kandidaten met een HBO/WO-achtergrond op het gebied van ICT, HRM, Legal en Finance.

Stage bij ANWB

Christel Bekker

Drie redenen waarom je graag stagiair(e) bij de ANWB wil zijn
Bij de ANWB voel je je gehoord als sollicitant
Ik, als communicatiestudent van Hogeschool Leiden, was ontzettend nieuwsgierig naar het communicatieproces bij een groot bedrijf. Vandaar dat ik besloot om een open sollicitatiebrief te sturen naar de ANWB met daarin het verzoek voor een afstudeeropdracht. ANWB vond een passende, maar ook uitdagende afstudeeropdracht voor mij. Het sollicitatiegesprek voor deze opdracht verliep ontspannen en gezellig.
Stage bij de ANWB staat voor een ontspannen sfeer, gezelligheid en is natuurlijk leerzaam
De eerste indruk die ik tijdens het sollicitatiegesprek kreeg, klopt helemaal. Naast de gezelligheid en ontspannen sfeer op kantoor is de begeleiding vanuit de ANWB ook ontzettend goed. Mijn afstudeerbegeleidster, maar ook de andere collega’s op de afdeling zijn nauw betrokken bij mijn afstudeeropdracht. Ik krijg, tijdens het uitvoeren van mijn afstudeeropdracht, de kans om mezelf te ontwikkelen.
Als stagiaire bij de ANWB wordt je serieus genomen
Als student krijg je de vrijheid om suggesties te doen wat betreft het indelen van je stagetijd en het onderzoek. Wanneer je echter hulp nodig hebt, dan staat je begeleider of staan je collega’s klaar om je een helpende hand te bieden.
Stagiaire zijn bij de ANWB bevalt mij ontzettend goed. Dagelijks ga ik met plezier naar mijn stage toe, en ik kan nog wel meer redenen bedenken waarom het leuk is om stage te lopen bij de ANWB, maar ik wil natuurlijk niet alles verklappen.

Nienke Donken

Van december 2013 tot en met 31 mei 2014 schrijf ik mijn scriptie bij de afdeling Reizen, e-commerce. Ik werk in een gezellig team met mensen die zichzelf continue willen blijven ontwikkelen. Naast het schrijven van mijn scriptie verricht ik verschillende werkzaamheden in overleg met mijn team.
Ik merk persoonlijk dat ik sprongen maak op het gebied van Online Marketing, Communicatie, SEO, Social Media en Content management. Ik mag gebruik maken van het netwerk en de kennis die de ANWB heeft, wat ontzettend waardevol is. Iedere richting heeft experts bij de ANWB en hier kan ik terecht met mijn vragen. Ook geef ik zelf aan wat mijn doelstellingen zijn en hoe ik deze wil bereiken, initiatief nemen is dus belangrijk. Ik koester het feit dat je je zo op je gemak kunt voelen binnen zo’n grote organisatie!

ANWB als werkgever
De ANWB wil een betrouwbare en inspirerende werkgever zijn voor haar medewerkers. En we willen graag dat onze medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie. We bieden je arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden die je motiveren om op hoog niveau te presteren en je te blijven ontwikkelen. Dat betekent niet alleen een passende beloning en arbeidsvoorwaardenpakket, maar ook volop kansen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Aandacht voor de balans tussen werk en privéleven en een veilige en gezonde werkomgeving vinden we vanzelfsprekend.

Openheid, vertrouwen, respect, mensgericht en samenwerking zijn belangrijke cultuurwaarden van de ANWB. Ze staan voor hoe wij als ANWB-collega's met elkaar, met de leden en met onze zakenpartners willen omgaan. Deze waarden zorgen voor onderlinge communicatie, verbondenheid en betrokkenheid. Bij de organisatie en bij de collega's. En dit zorgt er weer voor dat het nemen van verantwoordelijkheden, het nastreven van doelen, het behalen van successen en innovatie worden gestimuleerd.

Voor het bekijken van alle actuele vacatures bij de ANWB, ga naar http://www.anwb.nl/vacatures

Kennismaken en solliciteren bij

Wil jij graag werken bij de ANWB, solliciteer dan op een van de hiernaast genoemde vacatures met je cv en motivatie of stuur een open sollicitatie. Je krijgt van ons een ontvangstbevestiging en wij gaan aan de slag met je sollicitatie. Samen met de manager bekijken wij welke kandidaten het beste passen op de functie en wie er worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.

Stuur je sollicitatie naar de recruitmentafdeling: anwbselect@anwb.nl